Νέα - Ανακοινώσεις

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

dioudi
Αναρτημένο από Μαρία Διούδη

Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο

Νέλσον Μαντέλα

 

Στη σημερινή ραγδαία αναπτυσσόμενη κοινωνία το σχολείο καλείται να αποκτήσει νέο πρόσωπο και να καταστεί μια δομή δυναμική, καινοτόμα και ανοιχτή στη ζωή και την κοινωνία.

Το ειλικρινές ενδιαφέρον, οι παιδαγωγικές γνώσεις, η κατανόηση του παιδικού ψυχισμού, ο σεβασμός στην προσωπικότητα του μαθητή, η ικανότητα ελιγμών, η προσπάθεια επικοινωνίας, η δίκαιη αντιμετώπιση αποτελούν μερικά από τα προσόντα που απαιτείται να διαθέτει ο διευθυντής, για μια επιτυχημένη επικοινωνία με τους μαθητές του σχολείου.

Γνωρίζοντας ότι η κοινωνία μας ζητάει όραμα και ότι φυσικά ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι μπροστάρης, ξεκίνησα ένα ταξίδι στο χώρο της ανθρωπιάς, της αλληλεγγύης, του εθελοντισμού, της ανιδιοτελούς προσφοράς, προσδοκώντας ένα καλύτερο αύριο.

Πορεία…ζωής

Γράφω για μένα…. γυρίζοντας τις σελίδες της ζωής μου στην εκπαίδευση και κυρίως στη διοίκηση των σχολικών μονάδων.

Όντας ονειροπόλα και οραματίστρια, έχοντας ως γνώμονες τη δικαιοσύνη, την εργατικότητα , την αγάπη και το πάθος, την κατάθεση ψυχής, το όραμα, την καλή διάθεση, την σωστή, καλοπροαίρετη και ανθρώπινη προσέγγιση όλων των συνεργατών, την όρεξη για δουλειά και τη διάθεση του πολύτιμου προσωπικού χρόνου, υπηρέτησα την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για 36 έτη ως:

  • Δασκάλα σε 1/θέσια, 2/θέσια, 3/θέσια και πολυθέσια σχολεία,
  • Διοικητική υπάλληλος στη Δ/νση Π/θμιας Εκπ/σης Μαγνησίας,
  • Τακτικό Μέλος του ΠΥΣΠΕ Μαγνησίας,
  • Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του 2ου Γραφείου Π.Ε Ν Μαγνησίας,
  • Τακτικό μέλος στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Αισωνίας, εκτελώντας και χρέη Γραμματέα,
  • Τακτικό Μέλος στη Δημοτική Επιτροπή του νέου Καλλικρατικού Δήμου Βόλου,
  • Γραμματέας και Ταμίας της Σχολικής Επιτροπής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αισωνίας-Σέσκλου,
  • Τακτικό μέλος στη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Βόλου,
  • Διαχειρίστρια του Συμβουλίου Σχολικής Κοινότητας του 9ου Δ.Σ. Βόλου,
  • Μέλος της Ελεγκτικής Επιτροπής του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ν. Μαγνησίας,
  • Πρόεδρος Εφορευτικής Επιτροπής εκλογών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων,
  • Μέλος του Τοπικού Παραρτήματος της ΠΕΕΚΠΕ Ν. Μαγνησίας ,
  • Διευθύντρια στα 3ο Δημοτικό Σχολείο Αισωνίας –Σέσκλου & 9ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου για 23 συνεχή έτη
  • Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΑΤΕΙΘ Θεσσαλονίκης και στο τμήμα «Οργάνωση & Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων»

Σκέψεις για μια καλύτερη εκπαίδευση

Το κοινό όραμα αποτελεί βασικό συστατικό της επιτυχημένης διεύθυνσης. Όταν το όραμα δεν είναι μόνο του διευθυντή, δηλαδή ατομικό, αλλά είναι συλλογικό και συνδυάζεται με το υψηλό ηθικό, την αμοιβαία ανατροφοδότηση και αποδοχή, καθώς και τις υψηλές προσδοκίες, έχουμε ως αποτέλεσμα την ενεργό εμπλοκή και εμμονή στην επιτυχία όλων των μελών χωρίς φαινόμενα αδρανοποίησης και υπονόμευσης. Έτσι το κοινό όραμα μετατρέπεται σε κοινή δέσμευση για την υλοποίηση του.

Για να καταστούν όλα τα παραπάνω εφικτά, απαραίτητη είναι η δημιουργία ενός κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος, μέσα στο οποίο θα προάγονται οι ανθρώπινες σχέσεις και θα διατηρείται η συνοχή τόσο του διδακτικού προσωπικού όσο και των μαθητών. Οφείλει δηλαδή ο διευθυντής να δημιουργήσει το κατάλληλο ψυχολογικό κλίμα, επιδιώκοντας να γνωρίζει την προσωπικότητα, την κλίση και τις ιδιαίτερες ικανότητες των εκπαιδευτικών, αλλά και αναγνωρίζοντας την προσφορά τους και φροντίζοντας να καλύπτονται όσο το δυνατό καλύτερα οι παιδαγωγικές, ατομικές, οικογενειακές και ψυχολογικές ανάγκες τους.

Επίσης, ας μην θεωρηθεί ήσσονος σημασίας η επικοινωνία με τους μαθητές. Είναι πολύ σημαντικό ο διευθυντής να εκδηλώνει έμπρακτα και ουσιαστικά την αγάπη και το ενδιαφέρον του για τους μαθητές του, αφού η καλή σχολική ατμόσφαιρα παίζει σημαντικό ρόλο στην ομαλή ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξή τους. Η αμφίδρομη επικοινωνία του διευθυντή τόσο με τους εκπαιδευτικούς όσο και με τους μαθητές έχει ιδιαίτερη σημασία για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο.

Επιπρόσθετα, είναι γεγονός πως εφόσον το σχολείο αποτελεί αναπόσπαστο και ενεργό κομμάτι της ευρύτερης κοινωνίας, θεωρείται πολύ ωφέλιμη, ή μάλλον απαραίτητη, η συνεργασία με φορείς του εξωτερικού περιβάλλοντος του σχολείου και πιο συγκεκριμένα με τα ανώτερα επίπεδα διοίκησης, με τους γονείς των μαθητών, καθώς και με διάφορους κοινωνικούς φορείς.

Πώς λοιπόν μπορεί κανείς να μιλάει για έναν «καλό διευθυντή» και για μια «επιτυχημένη σχολική μονάδα» αν δεν κυριαρχούν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης διεύθυνσης η συναδελφικότητα, ο πειραματισμός, οι υψηλές προσδοκίες, η εμπιστοσύνη, η υποστήριξη, η διάδοση της γνώσης, η εκτίμηση και η αναγνώριση, η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, η έμφαση στα σημαντικά, η στήριξη των παραδόσεων, η εντιμότητα και η ανοιχτή επικοινωνία; Και πώς μπορεί ποτέ να συντρέχουν τα παραπάνω, όταν τις σχέσεις των συναδέλφων δεν τις διέπουν η ζεστασιά και η ανθρωπιά; Έννοιες απλές μεν στο άκουσμά τους, πλην όμως άκρως καθοριστικές για την επιτυχή παιδαγωγική πορεία τους και ψυχολογική ισορροπία τους.

  • Η 23χρονη εμπειρία μου στη Διοίκηση ταυτίζεται απόλυτα με την παρακάτω άποψη:

Είναι κοινή εμπειρία ότι κάτω από το ίδιο σύνολο κανόνων και κανονισμών, με την ίδια ομάδα εκπαιδευτικών και βοηθητικού προσωπικού, καθώς και με μαθητές που προέρχονται από περίπου ίδια περιβάλλοντα , μια σχολική μονάδα μπορεί να εκφυλιστεί ή να διατηρήσει το ισχύον καθεστώς , είτε να πετύχει σημαντικές διακρίσεις μετά από μια αλλαγή του Διευθυντή (Mukhopadhyay,2005) .

Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει.

William Arthur Ward

 

 

Σχετικά με τον Συντάκτη

Μαρία Διούδη

Γράφω για μένα…. γυρίζοντας τις σελίδες της ζωής μου στην εκπαίδευση και κυρίως στη διοίκηση των σχολικών μονάδων.

Όντας ονειροπόλα και οραματίστρια, έχοντας ως γνώμονες τη δικαιοσύνη, την εργατικότητα , την αγάπη και το πάθος, την κατάθεση ψυχής, το όραμα, την καλή διάθεση, την σωστή, καλοπροαίρετη και ανθρώπινη προσέγγιση όλων των συνεργατών, την όρεξη για δουλειά και τη διάθεση του πολύτιμου προσωπικού χρόνου, υπηρέτησα την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για 36 έτη.
Η 23χρονη εμπειρία μου στη Διοίκηση ταυτίζεται απόλυτα με την παρακάτω άποψη:
"Είναι κοινή εμπειρία ότι κάτω από το ίδιο σύνολο κανόνων και κανονισμών, με την ίδια ομάδα εκπαιδευτικών και βοηθητικού προσωπικού, καθώς και με μαθητές που προέρχονται από περίπου ίδια περιβάλλοντα , μια σχολική μονάδα μπορεί να εκφυλιστεί ή να διατηρήσει το ισχύον καθεστώς , είτε να πετύχει σημαντικές διακρίσεις μετά από μια αλλαγή του Διευθυντή "(Mukhopadhyay,2005) .